9. října 2015 v 18:00 | Bookeaterka |  Knižní recenze
Rok vydání originálu: 2005
Počet stran: 533
Nakladatelství: Albatros
Série: Harry Potter (6. díl)
Překlad: Pavel Medek
Vyprávění: Er forma

Začátek konce se blíží...Přesto, že zlo nabývá na síle a dále už se neskrývá jen v koutech, Harry nastupuje po šesté i s přáteli do Bradavic. Profesor Brumbál drží svůj slib a snaží se Harrymu malinko poodkrýt tajemství Voldemortovi nesmrtelnosti. V rámci toho zaúkoluje svého oblíbeného studenta nejednou složitou a nebezpečnou misí. Nepřecenil ho tentokrát? Opravdu Harry zvládne všechny úkoly?

Poslední kapitola předchozího dílu měla předvídatelný, ale přesto děsivý název "Začátek druhé války" a první kapitola prince dvojí krve nám tuto skutečnost s jistotou potvrzuje. Rowlingová nám dává jasně najevo, že teď nastávají temné časy i mudlům, že už jde opravdu do tuhého a není cesty zpět. Tentokrát nám poprvé ukazuje situaci i z jiného pohledu než jen z Harryho (nepočítám však úplný začátek série a den s Vernonem). Pro mě to bylo opravdu příjemné zpestření, zastávám názor, že nás do politické situace kouzelnického a mudlovského společenství nemohla zasvětit lépe. Také nám jako bonus věnuje pohled na stranu zla, tak jsme hned od začátku nepatrně informovanější než sám Harry, jinými slovy jsme ještě zmatenější a naprosto nevíme, kdo má pravdu a komu se dá věřit. Já osobně jsem si to užívala, mám ráda, když postavy nejsou jednoznačně dobré nebo zlé, ale hrají na obě strany a je jen na vás, kam si je zařadíte. Ano, tento díl je plný neodhalených tajemství, které vám budou zaručeně vrtat v hlavě. Jak už jsem ale psala v anotaci, některá tajemství se nám začnou pomalu poodhalovat. Týkají se zejména minulosti Lorda Voldemorta, tentokrát ještě mladičkého nicméně už ne tak moc nevinného Toma Radllea. Dozvíme se něco o jeho původu, povaze a hlavně zjistíme příčinu jeho nesmrtelnosti. Je toho tolik, na co se dá těšit!

Nebyl by to správný Harry Potter, kdyby se neobjevila alespoň jedna nová postava. Tím je bradavický profesor Horacio Křiklan, poněkud starý, vychloubačný hledač vycházejících hvězd, který sehraje opravdu důležitou roli v celém příběhu. Dále přichází nový ministr kouzel Rufus Brousek, velmi vychytralý, mazaný bývalý bystrozor, který má s Harrym velké plány. A na třetím místě je záhadný princ dvojí krve, mocný kouzelník neznámé totožnosti, který Harrymu pomůže, ale i uškodí. Nejsou to ovšem jediné nové charaktery, nicméně ostatní jsou zanedbatelné.

Oceňuji, že se paní spisovatelka zaměřila i na vztah Hermiony s Ronem, kterému doposud nedala moc příležitostí, věnuje se nadále ale i Harrymu, Ginny, Tonksové a dalším postavám, u kterých bychom to ani nečekali (fanynky, co rády "párečkují" kohokoli s kýmkoliv si přijdou na své). Je to další důkaz toho, že tato série není jen o hlavním hrdinovi, jak to bývá u moderních knih zvykem. Musím podotknout, že se značně zlepšilo Harryho chování od minulého dílu, není tak nesnesitelný a jedná uvěřitelně.

Tato kniha byla malinko vleklejší, než jsme u Rowlingové byli zvyklý první 4 díly, ničemu to ale nevadí, čtenář má čas vytvořit si vlastní teorie, nic není uspěchané. Celý šestý díl je vlastně příprava na velké finále, celou dobu jste napjatí, co přijde, protože na vás všechno křičí, že se blíží něco velkého. Pokaždé jsem se rychle začetla, děj je opravdu poutavý, napínavý a hlavně čtivý. Místy jsou i vtipné momenty, u kterých jsem se usmívala, jak měsíček na hnoji. Zato při vrcholné scéně nikomu do smíchu nebude, najdou se tedy i části, kdy je kniha až depresivní. Ničeho však není moc, autorka s rozmyslem střídá povahu textu, tak si každý přijde na své a humorné ani smutné scénky ho snad neomrzí.

Jediné, co bych vytkla je nelogičnost, že Harry není sám schopný přijít na to, kdo princ dvojí krve je. To ale ničemu zas tak nevadí, je to jen malá chybička, která zarazí pár hnidopichů, požitek ze čtení vám nijak neohrozí.

Já za sebe hodnotím plným počtem bodů. Za mě je momentálně šestka nejoblíbenější díl série.

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.